Træt af flasken

16. marts 2008

Alder:
9 mdr.

Træt af flasken

Hej Helen,

Nu er jeg igen rendt ind i et problem med Paula, og jeg må indrømme, at jeg er meget i vildrede omkring, hvad jeg kan gøre ved det.

Paula har siden omkring 6 mdr. alderen kørt en rimelig fast dagsplan som ser således ud:

6.00 - vågner. Kommer over til mor i sengen.
7.30 - Vi står alle op.
8.00 - morgenmad: Grød med frugtmos topping
10.00 - formiddagslur 1½-2 timer
12.00 Frokost - Rugbrødshapsere med forskelligt pålæg
14.30 Flaske og puttes til eftermiddagslur ca. 1½ time
16.00 Evt. lidt frugtmos
18.00 Aftensmad sammen med familien
19.30 Puttes med en flaske

Jeg havde tidligere af forskellige årsager længe vægret mig ved at skulle op og give hende flaske kl. 6 hver morgen, og da hun heller ikke protesterede over ikke at få mad så tidligt, har jeg kunnet holde planen indtil for nylig.

Men for et par uger siden skete der to nye ting: Vi flyttede til ny lejlighed og næsten samtidig startede Paula i dagpleje. I den forbindelse besluttede jeg så, at nu var det tid til at se, om flasken til eftermiddagsluren ikke kunne gøre mere gavn om morgenen. Som sagt så gjort, så de sidste par uger har hun fået flaske kl. 6, når hun vågner. Det har - desværre - ikke fået hende til at sove videre (som hendes storesøster ellers gjorde), men så får hun noget at starte dagen på.

Men på en eller anden måde virker det nu som om Paula ikke rigtig gider MME mere. Indtil vi begyndte på morgenflasken, var Paulas indtag af mælk lige det mindste. De fleste dage nåede vi kun lige op over de 400 ml og der blev flere og flere dage, hvor den lå lige under. Det var min plan, at holde dette niveau stabilt med morgenflasken, hvor hun jo har en gabende tom mave. Men resultatet har nærmest været omvendt. Efter kun få dage røg der så lidt ned i løbet af dagen, at jeg ...

Annonce

... faktisk blev nødt til at indføre middagsflasken igen, bare for at holde de 400 ml! Og et eller andet sted virker det forkert at skulle øge antallet af flasker på en dag til et barn på næsten 9 måneder…!

Men det lader lidt til, at jo flere flasker Paula får, jo mindre tager hun af dem. Tidligere slugte hun med jævne mellemrum over 250 ml. i en omgang. Nu skal jeg være heldig, hvis hun sniger sig op over de 150 ml. og det selv om jeg forsøger at trække tiden fra sidste måltid inden, så det ikke ligger og fylder i maven.

Nu er jeg så frygtelig meget i tvivl om, hvad jeg skal gøre ved det. Skal jeg bare insistere på de tre flasker om dagen, indtil hun når 1-års dagen, hvor hun ikke behøver jernet mere. Eller skal jeg hellere skifte over til jerndråber, og så lade hende tage hvad hun vil - og dermed sløjfe middagsflasken? Bliver børn bare trætte af flasker eller MME, eller er der bare et eller andet helt galt med min dagsplan??

Det skal lige siges, at Paula har klaret starten i dagplejen eksemplarisk. Hun hygger sig strålende derovre og har ikke haft nogen egentlige kriser på noget tidspunkt. Jeg skal også sige, at hun spiser fint til de andre måltider. Jeg har opdaget, at hun synes at mos og anden skemad er noget pjat, og derfor har hun aldrig gidet at spise særlig meget af det - og det der blev spist, var under højlydte protester, og er det stadig. Men er det noget fast, så som vores andres mad eller rugbrød, så ryger der faktisk rigtig meget ned - af rugbrød kan hun snildt spise en hel rundtenom bondebrød!

Men jeg håber, at du kan hjælpe mig omkring det med flaskerne. Jeg er lidt på bar bund omkring det, for Lucia syntes i sin tid, at flasken var det bedste i verden og eeeeelskede at få den morgen og aften. Så forskellige kan søskende være…:o)

Hilsen Mette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Barselshvile

Førhen i tiden var kvinder som lige havde født indlagt på sygehuset i flere dagen inden de kom hjem. I dag kommer man hjem så snart man har lyst og føler sig parat til det og det sker også at man kommer hjem før man som mor egentlig føler sig helt parat ... Det er mere og mere almindeligt at gå hjem allerede få timer efter fødslen.

Når man går tidligt hjem, så vil det være rigtig godt at den nybagte far har mulighed for at tage nogle dage fri, så den lille nye familie kan lære...

Læs mere i Babylex

Børnevaccinationsprogram

I Danmark har vi følgende børnevaccinations program, som anbefales af sundhedsmyndighederne:

3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 1 og PCV-1

5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 2 og PCV-2

12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 3 og PCV-3

15 mdr.: MFR 1

4 år.: MFR 2

5 år.: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

12 år.: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3 (MFR 2 til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for nogen rigtig gode svar! Det er rart at kunne søge råd herinde og se man ikke er den eneste i verden med problemer.

Mor til pige på 6 måneder